W tym miejscu będziemy umieszczać dla Państwa głównie przydatne informacje, aktualności i porady na temat rowerów elektrycznych, ale także poruszymy istotne kwestie dla każdego rowerzysty.
Nie zabraknie również informacji związanych z zimą - narty, snowboard. Informacje na temat serwisu i nowinek dotyczący sprzętów do białego szaleństwa.
Bosch wypuszcza nowy soft do rowerów elektrycznych MTB.
28.04.2017 Bosch prezentuje na targach we Włoszech nowy soft do rowerów MTB z napędem Performance CX line. Moduł eMTB ma zastąpić aktualny tryb sport i dawać elastyczne wspomaganie między 120% a 300% z maksymalnym momentem obrotowym 75Nm. Soft będzie instalowany we wszystkich rowerach MTB z silnikem CX od 2018 roku. Natomiast dla Klientów, którzy mają już rower z takim napędem w Lipcu 2017 ma być dostępna aktualizacja. Czekamy z niecierpliwością :)
Rower elektryczny a Zima:
E-rowery i zimno, teraz kiedy zbliża się okres zimowy, warto zastanowić się nad tym jaki wpływ na Twoj rower elektryczny ma niska temperatura. Niska temperatura oddziałowuje przede wszystkim na dwa elementy: akumulator i wyświetlacz.
Znaną cechą wszystkich akumulatorów Li-ion jest to, że są one wrażliwe na niskie temperatury. Oznacza to głównie tyle, że w temperaturze poniżej 10ºC, czas ładowania jest zazwyczaj dłuższy, i bateria ma mniej mocy i energii.
Wpływ niskich temperatur na baterię w rowerze elektrycznym:
Wiele rowerów posiada zabezpieczenia przed zbyt niskimi temperaturami. Albo jest to system, który zmniejsza czerpaną z baterii moc, aby nie uszkodzić akumulatora, albo na przykład system blokujący ładowanie się baterii przy zbyt niskiej temperaturze.Wszystko po to, aby przedłużyć żywotność baterii w twoim e-rowerze.
Za ujemnymi temperaturami idzie także znacznie mniejszy zasięg wspomagania naszego roweru. Dzieje się tak, ponieważ przepływ energii w baterii jest utrudniony gdy jest zimno.
Można przyjąć, że jeśli temperatura powietrza wynosi poniżej 10° C, to rower będzie miał ok. 10% mnijeszy zasięg,alew temperaturze poniżej zera zasięg może zmniejszyć się nawet o 25%. Jest to na szczęście tymczasowa właściwość i przy wyższych temperaturach zasięg powinien wrócić do normy.
Niskie temperatury wpływają również negatywnie na czas ładowania się baterii.
Zakres zostanie znacznie zmniejszona przy niskich temperaturach zewnętrznych. To jest ponieważ przepływu energii w battery pack mniej łatwo zimno. W temperaturze poniżej 10° C należy wziąć pod uwagę zakres 10% straty, a w temperaturze poniżej 0° C to może nawet spowodować redukcję o 15-25% zakresu. To oznacza, że na przykład gdyby zakres 40 km w temperaturze 20° C w temperaturze 0° C to będzie jakieś 10 km mniej. W odróżnieniu od wpływu starzenia się wpływ temperatury ma charakter tymczasowy. Więc gdy temperatura otoczenia zmartwychwstaje, zakres powróci do poziomu życia. Dotyczy to również czas ładowania akumulatora. Im niższa temperatura otoczenia, im dłuższy czas ładowania.
Wpływ niskich temperatur na wyświetlacz w rowerze elektrycznym:
Jak wszystkie wyświetlacze LCD, tak i nasze rowerowe displaye mają taką cechę, że wolniej reagują w niskich temperaturach. Nie znaczy to, że ekran jest uszkodzony. Kiedy wzrasta temperatura otoczenia, dane pojawią się ponownie z normalną prędkością. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, gdy wyświetlacz trochę "poczeka" ze wskazaniem aktualnej prędkości lub gdy od wciśnięcia przycisku do porządanej akcji upłynie dodatkowa sekunda. :)
Poniżej przedstawiamy tabelę z teoretycznymi zakresami pracy akumulatorów w różnych systemach wspomagania.
Podczas ładowania ( °C) | Podczas jazdy ( °C) | Przechowywanie (minimum 80% naładowania) ( °C) | |
ION Technology Li-ion PMU3 | -5 to +50 | -15 to +50 | -10 to +35 |
ION Technology Li-ion PMU4 | 0 to +45 | -15 to 60 | -10 to +35 |
ION Technology NiMH | -10 to +45 | -15 to +55 | -10 to +35 |
E-motion / E-go / Active 1-5 | 0 to +45 | -15 to +45 | -10 to +35 |
Bosch | 0 to +40 | -5 to +40 | -10 to +50 |
Yamaha | 0 to +45 | -20 to +80 | -10 to +35 |
RemovE | 0 to +45 | -5 to +45 | -10 to +35 |
Teoria teorią, ale z doświadczenia wiemy, że zimą dobrze jest ładować baterię w temperaturze pokojowej i w takiej też ją przechowywać. Jeśli jeździsz zimą na swoim e-bajku wpłynie to pozytywnie na czas ładowania jak i na zasięg (rozpoczynając z "ciepłą" baterią zajedziesz znacznie dalej niż ze zmarzniętą z garażu). Jeśli zimą nie wsiadasz na swój rower elektryczny pamiętaj, aby raz na miesiąc sprawdzić stan naładowania baterii i jeśli to konieczne doładuj ją - przechowywanie oczywiście w temperaturze pokojowej.
ION wypuszcza nowe ulepszone siniki:
W roku 2015 dla systemu ION, który jest instalowany w rowerach takich marek jak SPARTA, KOGA, BATAVUS, HERCULES otrzymamy nowe ulepszone silniki w tylnym kole. Jest to nowy XHPL40 i XHP50. Ulepszone wersje są przede wszytskim lżejsze i mają większy moment obrotowy XHP50 - 50Nm a XHPL40 - 40Nm. Dla ścisłości silnik XHPL40 jest o kilogram lżejszy od aktualnego modelu. W obecnych silnikach możliwa była jedynie instalacja wolnobiegu. W nowych modelach mamy już oś dostosowaną do montażu kastey co daje dużo większe możliości do konfiguracji osprzętu w rowerach z silnikami ION. Od 2015 roku wszystkie modele z tego typu silnikami będą posiadały już udoskonalone wersje.