Łańcuch w rowerze – jak często należy go wymieniać?

Kategoria: Blog

łańcuch roweru górskiego mtb

Rowery składają się z wielu rozmaitych elementów, ale kluczowym jest łańcuch. Bez niego nie będziemy w stanie ruszyć z miejsca i prawidłowo użytkować jednośladu. W dzisiejszym artykule chcielibyśmy przybliżyć kwestie z nim związane – za co odpowiada, po czym poznać, że czas na jego wymianę oraz jak często to robić. Zapraszamy do lektury!

Łańcuch rowerowy – podstawa konstrukcji

Łańcuch rowerowy składa się z blaszek połączonych sworzniami oraz rolek nasuniętych na wspomniane sworznie. Ta niepozorna konstrukcja pozwala przekładać siłę naszych mięśni na ruch, dlatego łańcuch jest niezbędnym elementem napędu rowerowego. Ponadto odpowiada także za działanie tylnej przerzutki. Ze względu na rolę, jaką pełni w czasie jazdy, zużywa się najszybciej ze wszystkich części roweru. Działa to również w drugą stronę – długie nieużywanie jednośladu prowadzi do szybszej korozji, więc przejażdżka nieodświeżonym rowerem może wiązać się z narażeniem łańcucha na zniszczenie.

Po czym poznać zużyty łańcuch?

Nie wszystkim z nas zdarzyło się wymieniać łańcuch, bo często nie wiemy, jak określić jego zużycie. Czasami dopiero przerwanie tego elementu na trasie sprawia, że jesteśmy zmuszeni dokonać jego wymiany. Łańcuch z czasem zmienia swoją długość (dokładniej rozciąga się), a poszczególne ogniwa zużywają się przez tarcie o zębatki. Jest to powolny proces, dlatego jeśli nie mamy świadomości, na co zwrócić uwagę, to po prostu nie zauważamy, że z łańcuchem dzieje się coś złego. Pierwsze, co powinno nas zaalarmować, to głośniejsza praca napędu, dźwięk tarcia czy cykania. Rozciągnięty łańcuch może również spadać, przeskakiwać, a dodatkowo utrudniać pracę przerzutek.

Jak często wymieniać łańcuch w rowerze?

Istnieje wiele różnych praktyk dotyczących wymiany łańcucha, dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Dużo będzie zależało od tego, jak często korzystamy z roweru oraz w jakich okolicznościach przyrody go używamy – np. łańcuch w rowerach MTB będzie zużywał się szybciej niż ten w rowerach miejskich, ponieważ ma kontakt z błotem i brudem. Najprostszy wniosek mówi: łańcuch należy wymienić wtedy, kiedy zacznie utrudniać jazdę (zgodnie z wyżej przedstawionymi wskazówkami), bądź po zweryfikowaniu jego długości miernikiem zużycia łańcucha. Jest to urządzenie, które pozwoli zbadać stan jego rozciągnięcia (wystarczy, że wsuniemy bolec przymiaru w ogniwo łańcucha). Inną praktyką jest wymiana łańcucha w rowerze po przejechaniu około 2 000 km. Uważa się, że lepiej wymienić łańcuch, kiedy jeszcze w miarę dobrze działa, niż czekać aż się wydłuży i doprowadzi do uszkodzenia kasety.

Niezależnie od tego, który sposób wybierzemy, musimy pamiętać, że aby cieszyć się z jazdy jednośladem, należy dbać o każdy jego element. Częsta kontrola łańcucha pozwoli uniknąć nam ewentualnych kosztów naprawy całego napędu, a także będziemy mieć pewność, że nawet podczas dłuższej trasy nic się nie wydarzy z naszym napędem rowerowym. Zadbany rower i sprawny napęd to podstawa udanej jazdy!