Charakterystyka roweru górskiego

Kategoria: Blog

Retro vintage red bike on cobblestone street in the old town. Color in black and white. Old charming bicycle concept.

Po górach i ulicach

Człowiek zaprojektował i zbudował wiele pojazdów o uniwersalnym charakterze. Wehikułów przeznaczonych do podróżowania zarówno po płaskiej, jak i górzystej nawierzchni. Jednym z takich wynalazków jest rower. Pojazd projektowany już w czasach antycznych, który stał się niezwykle popularny na przełomie XIX i XX wieku. Zainteresowanie wehikułami zapoczątkowało pracę nad konstrukcją różnorodnych typów i rodzajów. Obecnie rower nie jest już tylko dwukołowym pojazdem przeznaczonym do poruszania się po płaskiej nawierzchni. Stał się środkiem lokomocji dostosowanym do każdego rodzaju drogi. Wygodnym i eleganckim do przemieszczania się po ulicach lub wzmacnianym i amortyzowanym do jazdy wyczynowej. Jednym z najbardziej nowoczesnych i popularnych rowerów jest rower górski.

 

Rower górski

Rower górski jest pojazdem zaprojektowanym i stworzonym do jazdy po trudnym terenie typu: ścieżki górskie, szlaki leśne lub tory przeszkód. Zbudowany z: ramy, kół i przerzutek. Rama to centralna część roweru, której kształt dostosowany jest do rodzaju pojazdu. Najczęściej stosowanym typem jest hardtail charakteryzujący się prostą budową, niewielką masą i wzmocnieniem. Innym rodzajem jest rama downhillowa zbudowana z aluminium, stali, tytanu lub włókna węglowego. Specjalnie amortyzowana przeznaczona do jazdy wyczynowej. Koła rowerów górskich charakteryzują się ponadprzeciętną szerokością dostosowaną do terenu. Grubsze i obłożone końcówkami zwiększają przyczepność pojazdu. Najbardziej charakterystycznym elementem są przerzutki. Urządzenie ma za zadanie dostosować tarcze koła do rodzaju powierzchni. Przerzutka działa dzięki naprężonym linkom, które wywołane kliknięciem umożliwiają zmianę tarczy koła. Kliknięcia dokonuje się za pomocą manetki rowerowej, czyli części układu napędowego odpowiadającego za pracę przerzutki i przekładni. Rower górski jest pojazdem zaprojektowanym do jazdy po trudnym górzystym terenie. Można nim szosować po górskich szlakach i leśnych trasach. Możliwe jest także podróżowanie po terenie zabudowanym lub mieście, jednak efekt jazdy nie będą już tak komfortowe.