Różne rodzaje hamulców rowerowych – co warto wiedzieć?

Kategoria: Blog

Hydrauliczne hamulce rowerowe

Hamulce są niezwykle istotnym elementem niemal każdego pojazdu. Nie inaczej jest w przypadku rowerów, które szczególnie w ostatnich latach dla wielu osób stały się ulubionym środkiem lokomocji. Przy wyborze bicykla warto zwrócić uwagę, jaki układ hamulcowy posiada. Rynek proponuje wiele rozwiązań, jeśli chodzi o zwalniacze do tego typu jednośladów, a ich cechy dobrze jest dopasować do tego, jak chcemy wykorzystywać dany egzemplarz. W niniejszym wpisie przybliżymy kilka wybranych rodzajów hamulców rowerowych. Zainteresowani? Zapraszamy do dalszej lektury.

Hamulce szczękowe – V-brake

Tego rodzaju zwalniacze składają się z umieszczonych nad kołem ramion zakończonych klockami hamulcowymi, dźwigni oraz z łączącej te dwa elementy linki stalowej. Po naciśnięciu klamki hamulca linka napina się i następuje ściśnięcie ramion (przybierają kształt litery V). To sprawia, że klocki hamulcowe ocierają się o obręcz koła, jak również powodują jego zatrzymanie. Hamulce V-brake sprawdzają się w rowerach miejskich czy prostych modelach górskich. Są lekkie, a także łatwe w obsłudze i serwisowaniu. Ponadto stanowią rozwiązanie dość przyjazne dla kieszeni. Nie sprawdzą się jednak w rowerach wyczynowych, gdyż nie są zbyt odporne na działanie warunków atmosferycznych.

Hamulce szczękowe hydrauliczne

Do niezbyt popularnych, ale z pewnością oryginalnych propozycji zaliczyć można hamulce hydrauliczne MAGURA. Firma ta wprowadziła na rynek szczękowe zwalniacze hydrauliczne, które działają podobnie do V-brake’ów. Zamiast stalowej linki wyposażone są jednak w przewód hydrauliczny z płynem hamulcowym, dzięki czemu moc hamulca jest dużo większa niż w klasycznej wersji.

Hamulce tarczowe mechaniczne

W przypadku hamulców tarczowych nacisk powodujący zatrzymanie pojazdu nie jest wywierany na obręcz koła, a na zamontowaną w piaście tarczę. Po naciśnięciu dźwigni hamulca siła przekazywana jest przez linkę stalową do umieszczonych na ramie roweru zacisków z klockami hamulcowymi, te trą o tarcze, co doprowadza do zahamowania roweru. Dzięki tarczy obręcze kół nie ulegają zniszczeniu. Tego rodzaju zwalniacze świetnie sprawdzają się w różnych warunkach atmosferycznych i to bez względu na rodzaj nawierzchni, po jakiej się poruszamy.

Hamulce tarczowe hydrauliczne

Ostatnią grupą zwalniaczy, o jakiej chcemy opowiedzieć, są te tarczowe hydrauliczne. W ich przypadku, podobnie jak w tym opisanym poprzednio, hamowanie następuje przez nacisk nałożony na tarczę. Nie ma tu jednak linki, a zamiast niej zainstalowany jest układ hydrauliczny – przewód wypełniony płynem hamulcowym (tak jak w szczękowych hydraulicznych). Tego rodzaju hamulce cechuje wysoka skuteczność w każdych warunkach, ogromna moc hamowania, a także możliwość precyzyjnej modulacji. To świetny wybór dla każdego, kto często jeździ rowerem.

Bez względu na to, w jaki układ hamulcowy wyposażony jest nasz rower, zawsze należy pamiętać o jego regularnym przeglądzie. To sprawi, że jazda będzie bezpieczniejsza oraz może zmniejszyć się ryzyko usterek. Warto wiedzieć, że tarczowe modele są niezwykle trudne do naprawy, dlatego lepiej jest zapobiegać ich psuciu. Czy już wiesz, który rodzaj hamulców rowerowych jest najlepszy dla Ciebie?