Rowery elektryczne w świetle prawa – co warto wiedzieć?

Kategoria: Blog

rower elektryczny w świetle prawa

Rowery elektryczne to niewątpliwie doskonałe rozwiązanie w branży. Jednak dla wielu entuzjastów jazdy na dwóch kółkach stanowią nie tylko środek do przemieszczania się, ale również źródło pasji i adrenaliny. Możliwość osiągania dużo większej prędkości, w przeciwieństwie do tych tradycyjnych, sprawia, że niektóre kwestie z nimi związane, regulowane są przepisami.

Rower elektryczny traktuje się jak ten tradycyjny?

Zgodnie z art. 2, ust. 47 Prawo o ruchu drogowym jednoślad określa się jako:

pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Jak widać, jest kilka podstawowych kwestii, które różnią oba typy rowerów. Najważniejszym aspektem jest, aby rower nie został opisany jako inny pojazd – musi być uruchamiany naciskiem na pedały, a nie za pomocą manetki na kierownicy.

Jak poruszać się po drodze?

Modelami o standardowych parametrach legalnie może poruszać się każda osoba, która ukończyła 18 lat. Jeśli jednak użytkownik jest niepełnoletni, musi wyrobić kartę rowerową. Za jej brak może grozić mandat nałożony na opiekuna prawnego dziecka. A co z miejscem jednośladów na szosie? Przepisy jasno wskazują, że jazda po chodniku jest zabroniona. Istnieją jednak pewne wyjątki od reguły:

  • kiedy brakuje pasa rowerowego przy drodze, na której pojazdy poruszają się z prędkością przekraczającą 50 km/h, a chodnik ma co najmniej 2 metry szerokości,
  • kiedy trudne warunki atmosferyczne, takie jak deszcz, błoto lub śnieg, utrudniają poruszanie się rowerem w innym miejscu,
  • kiedy jesteś opiekunem małych rowerzystów (do 10. roku życia).

Trzeba również zaznaczyć, że zarówno na rowerze klasycznym, jak i elektrycznym przekraczanie przejść dla pieszych jest niedozwolone. W takiej sytuacji użytkownik jednośladu powinien zatrzymać się, zejść z roweru, a następnie przejść przez pasy pieszo.

Nie wszystko jest dozwolone

Należy mieć na uwadze, że każdy jednoślad wyposażony w manetkę gazu, posiadający moc silnika przekraczającą 250 W i osiągający prędkość powyżej 25 km/h, uznawany jest za motorower lub skuter. Tego typu pojazdy muszą między innymi posiadać homologację, odpowiednie dokumenty oraz spełniać wymogi techniczne. W przypadku braku dotrzymania któregokolwiek ze wspomnianych warunków poruszanie się nimi po drogach publicznych jest nielegalne. To z kolei może prowadzić do nieprzyjemności dla naszego portfela, w postaci mandatu. W tym momencie warto także zaznaczyć, że niepełnoletni użytkownicy, którzy nie ukończyli 14 roku życia, potrzebują prawa jazdy kategorii AM, aby legalnie korzystać z tego typu pojazdu. Osoby pełnoletnie mogą z kolei posługiwać się dowodem osobistym.

Nie od dziś wiadomo, że nieznajomość prawa szkodzi – zanim podejmiemy decyzję o zakupie roweru elektrycznego, warto poznać podstawowe zasady dotyczące poruszania się nim. Poznanie tych kwestii nie tylko pozwoli nam cieszyć się bezpiecznym korzystaniem z roweru elektrycznego, ale także pomoże w uniknięciu ewentualnych nieprzyjemnych sytuacji związanych z konsekwencjami prawno-finansowymi. Dlatego warto włożyć czas i wysiłek w zrozumienie przepisów!