Historia pierwszych prototypów roweru sięga czasów Leonarda da Vinci, ale dopiero XIX wiek przyniósł wynalazki bardzo podobne do współczesnych rowerów miejskich. Czy polska historia cyklistyki miała duże opóźnienie w stosunku do zachodu? Jak wyglądały rowery przed pojawieniem się kultowego rometa?
Polski wynalazek i jego francuski odpowiednik
XIX wiek obfitował w różnego typu wynalazki, które miały ułatwić życie. Tak powstała drezyna, czyli rower biegowy, a następnie różne jej formy, które doprowadziły do stworzenia współczesnego roweru miejskiego. W Polsce myśl techniczna również miała się dobrze. W 1866 roku malarz Edmund Perl skonstruował pierwszy polski rower. Był on zbudowany z drewna, miał trzy koła i nosił miano samojazdu. W rok później ze Światowej Wystawy w Paryżu, słynny producent powozów Władysław Romanowski, sprowadził welocypedy produkcji Michauxów.
W latach osiemdziesiątych XIX wieku ruszyła w Polsce produkcja welocypedów. Jako pierwsza zajęła się tym fabryka braci Lange, którzy do tej pory zajmowali się głównie włókiennictwem. Z czasem kolejne zakłady zaczynały produkcję wehikułów. Niestety polscy wytwórcy nie nadążali za nowinkami i udoskonaleniami, a produkty nie były najwyżej jakości. Sytuacja zaczęła zmieniać się po odzyskaniu niepodległości.
Warszawskie Towarzystwo Cyklistów
Bardzo duże zainteresowanie nowym sportem spowodowało założenie Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów zrzeszające miłośników rowerów. Jego prezesem był August hrabia Potocki, a członkami m.in. takie sławy jak Henryk Sienkiewicz, Bolesław Prus czy Maria Skłodowska – Curie (która nawet swoją podróż poślubną odbyła na rowerze). Zadaniami towarzystwa było popularyzowanie turystyki rowerowej oraz kolarstwa. Z czasem podobne organizacje zaczęły powstawać też w innych miastach.
Rower – co to znaczy?
O ile etymologię słowa samo jazd jesteśmy w stanie logicznie wyjaśnić, o tyle ze słowem rower nie mamy żadnych językowych skojarzeń. Skąd zatem wzięło się to określenie w języku polskim? Otóż słowo rower jest spolszczeniem angielskiej nazwy firmy produkującej te pojazdy, czyli Rover. Dzisiaj marka tak kojarzy się przede wszystkim z samochodami, ale to właśnie w tej firmie produkowano rowery, jakie znamy dzisiaj, mających koła o tej samej wielkości i napęd przenoszony łańcuchem. Z czasem nazwa Rover stała się określeniem wszystkich pojazdów dwukołowych napędzanych siłą mięśni.