Lampka – niezbędny element wyposażenia roweru

Kategoria: Blog

rower z włączonym światłem

Bezpieczeństwo w trakcie jazdy powinno być zawsze stawiane na pierwszym miejscu i nie tyczy się to wyłącznie podróży samochodem, ale także, a może nawet zwłaszcza, rowerem. W końcu nie zawsze przemieszczamy się jednośladem za dnia, a jeśli jest on naszym środkiem transportu do pracy poza sezonem wiosenno-letnim, konieczne jest wyposażenie go w odpowiednie akcesoria. Do jednych z nich należy oświetlenie, które gwarantuje widoczność rowerzysty na drodze. Jednak oryginalne lampki nie zawsze są w stanie zapewnić odpowiednią dawkę światła niezbędnego do poruszania się rowerem po zmroku.

Normy bezpieczeństwa dla lampek rowerowych

Na początku należy zaznaczyć istotną kwestię – barwę światła. Powinno być ono białe (lub żółte) z przodu roweru, a czerwone z tyłu. Kluczową rolę pełni jednak natężenie światła, jakie powinna emitować lampka rowerowa. Przyjmuje się, że granice lumenów (określenie ilości światła emitowanego przez konkretne źródło) dla przednich lampek rowerowych wynoszą od 5 do 300 lm, z kolei dla tylnych od 20 do 100 lm. Dlaczego akurat tyle? W polskim prawie nie jest to dokładnie określone, jednak to właśnie mniej więcej takie natężenie emitowanego światła pozwala na w pełni bezpieczne poruszanie się na jednośladzie z zachowaniem wszelkich zasad widoczności na drodze – a jako rowerzyści powinniśmy być widoczni dla nadjeżdżających kierowców samochodów z odległości 150 m. Odległość ta jest uregulowana prawnie przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r.*. Warto mieć świadomość, że podane wartości są optymalne do poruszania się po drogach publicznych – niekoniecznie warto stawiać w tym przypadku na jak najsilniejsze urządzenie. Większa moc teoretycznie przełoży się to na zwiększone bezpieczeństwo rowerzysty na drodze, jednak sprawi też, że lampka szybciej się wyczerpie, a ponadto światło może okazać się zbyt wyraziste dla pozostałych uczestników ruchu. Dlatego powstają lampki, które pozwalają regulować i dostosowywać natężenie światła do warunków drogowych. O czym jeszcze warto pamiętać? Lampka rowerowa, zarówno ta przednia, jak i tylna, musi być także zamontowana na odpowiedniej wysokości – to nie mniej niż 25 centymetrów i nie więcej niż 150 cm.

Mactronic – lider wśród oświetlenia rowerowego

Jakie lampki do roweru zatem wybrać, aby mieć pewność, że jako rowerzyści będziemy widoczni, a droga odpowiednio oświetlona nawet w nocy? Jednym z rozwiązań jest propozycja marki Mactronic. Ich lampki rowerowe nabyć można w zestawie, co jest niezwykłym ułatwieniem, a także pozwala na oświetlenie zarówno z przodu, jak i z tyłu jednośladu. Tego rodzaju sprzęt został wyposażony w żarówki LED, które przyczyniają się do zwiększenia wydajności oraz jednocześnie oszczędzają energię. Lampki rowerowe Mactronic DuoSlim posiadają moc na poziomie 60 (przednia) i 18 lumenów (tylna). Modele tego oświetlenia zasilane są akumulatorami, które są w stanie zapewnić ponad 30 godzin stałego źródła światła. To najlepszy wybór, jeśli rowerzysta chce czuć się bezpiecznie, jak również komfortowo na drodze w każdych warunkach.

Jazda rowerem to nie tylko przyjemna forma aktywnego wypoczynku w parkach czy lasach za dnia – to także przemieszczanie się w słabych warunkach oświetleniowych nocą. Z tego powodu warto zadbać o bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu drogowego. Odpowiednie i wysokiej jakości lampki będą w stanie zagwarantować widoczność rowerzystów na drodze, a dzięki temu pozwolą uniknąć niepotrzebnych kolizji bądź poważniejszych wypadków z ich udziałem.

*Źródło danych:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20030320262